WEKO3
アイテム
目的に応じて式を変形する能力の育成を目指した算数の授業の効果検証 ―小学校第6学年を対象とした「偶数・奇数の性質」を題材にして―
https://doi.org/10.57426/0002000215
https://doi.org/10.57426/0002000215b11c3d33-e540-402c-b207-2e50baea3241
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-10-08 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 目的に応じて式を変形する能力の育成を目指した算数の授業の効果検証 ―小学校第6学年を対象とした「偶数・奇数の性質」を題材にして― | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | モクテキ ニ オウジテ シキ オ ヘンケイ スル ノウリョク ノ イクセイ オ メザシタ サンスウ ノ ジュギョウ ノ コウカ ケンショウ : ショウガッコウ ダイ6 ガクネン オ タイショウ ト シタ 「 グウスウ ・ キスウ ノ セイシツ 」 オ ダイザイ ニ シテ | |||||||
| 言語 | ja-Kana | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題URI | https://cir.nii.ac.jp/all?q=transform%20mathematical%20formulas | |||||||
| 主題 | transform mathematical formulas | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題URI | https://cir.nii.ac.jp/all?q=even%20number | |||||||
| 主題 | even number | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題URI | https://cir.nii.ac.jp/all?q=odd%20number | |||||||
| 主題 | odd number | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題URI | https://cir.nii.ac.jp/all?q=the%20sixth%20grade%20of%20elementary%20school | |||||||
| 主題 | the sixth grade of elementary school | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題URI | https://cir.nii.ac.jp/all?q=%E5%BC%8F%E3%81%AE%E5%A4%89%E5%BD%A2 | |||||||
| 主題 | 式の変形 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題URI | https://cir.nii.ac.jp/all?q=%E5%81%B6%E6%95%B0 | |||||||
| 主題 | 偶数 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題URI | https://cir.nii.ac.jp/all?q=%E5%A5%87%E6%95%B0 | |||||||
| 主題 | 奇数 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題URI | https://cir.nii.ac.jp/all?q=%E5%B0%8F%E5%AD%A6%E6%A0%A1%E7%AC%AC6%E5%AD%A6%E5%B9%B4 | |||||||
| 主題 | 小学校第6学年 | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| ID登録 | ||||||||
| ID登録 | 10.57426/0002000215 | |||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
| その他のタイトル | 目的に応じて式を変形する能力の育成を目指した算数の授業の効果検証 : 小学校第6学年を対象とした「偶数・奇数の性質」を題材にして | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
| その他のタイトル | Verification of the Effectiveness of the Arithmetic Class Developing the Ability to transform Mathematical Formulas according to the purpose : Through the subject “Properties of Even and Odd Numbers" for the Sixth Grade of the Elementaiy School | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 著者 |
草桶 勇人
× 草桶 勇人
|
|||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | The purpose of this study is to verify the effect of Shimomura's (2020) learning method in order to develop the ability for children in the sixth grade of elementary school to transform the formulas according to their purpose. The teacher conducted an actual lesson and analyzed the actual situation of the students in order to achieve this purpose. As a result, the students were able to consider even and odd numbers as a collection of 2, and to pay attention to the structure of even and odd numbers. And the students were able to explain “an even number plus an even number is an odd number.” paying attention to the structure of even and odd numbers. These results suggested that the lesson based on Shimomura's (2020) learning method focuses on the structure of odd and even numbers and forms the ability to transform formulas according to the purpose. It was also suggested that it leads to the formation of the basis for expressing quantities in character expressions. | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本研究の目的は,小学校6 年生の児童が目的に応じて式を変形する能力を育成するために,下村(2020)の学習の在り方の効果を検証することである.この目的を達成させるために,教師が実際の授業を行い,児童の実態を分析した.その結果,偶数と奇数を2 の集まりを基本として考え,偶数と奇数の構造に着目することができた.そして,偶数と奇数の構造に着目しながら「偶数と偶数を足すと奇数になる」ということを説明することができた.これらの結果から,下村(2020)の学習の在り方に基づく実践は,奇数と偶数の構造に着目することによって,目的に応じて式を変形する能力を身に付けることが示唆された.また,数量を文字式で表すことの素地の形成につながることも示唆された. | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 仁愛大学研究紀要. 人間生活学部篇 号 16, p. 31-40, ページ数 10, 発行日 2025-03-07 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 越前 : 仁愛大学 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_10001_source_id_9 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 21853363 | |||||||
| 出版タイプ | ||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||