ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 仁愛大学研究紀要. 人間学部篇
  2. 第16号

言語比較による文法形式の理解:意味中心のタスクベース教授法における比較言語学的指導

https://doi.org/10.57426/00000845
https://doi.org/10.57426/00000845
f904085d-4c23-4d0c-a6f0-5340e99ec951
名前 / ファイル ライセンス アクション
ningengakubu.16-61-71p.pdf ningengakubu.16-61-71p.pdf (481.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-07-20
タイトル
タイトル 言語比較による文法形式の理解:意味中心のタスクベース教授法における比較言語学的指導
タイトル
タイトル Understanding Grammatical Form through Language Comparison:Cross-linguistic instruction in meaning centered Task-based teaching
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Code-switching
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cross-linguistic instruction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 task-based language teaching
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Form-focused instruction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 MAP Grammar
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.57426/00000845
ID登録タイプ JaLC
著者 グレイ, ジェームスW

× グレイ, ジェームスW

グレイ, ジェームスW

ja-Kana グレイ, ジャームスW

Search repository
Gray, James W

× Gray, James W

en Gray, James W

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 第二言語または外国語(L2)研究における学習者の母国語(L1)の使用は、両方の言語の能力を向上させることが示されている。クロスリンガル教授法は、L1 とL2 の間の顕著な違いに学習者の注意を引き、L2 を改善するためにL1 を効果的に用いる指導方法である。また、意味中心のタスクベース教授法は学習事項の内容(意味)把握を中心に展開される指導方法である。これら2つの教授法を併用して、日本人中学生77 名を対象に、内容把握に基づく文法指導の効果を調査する探索的かつ実験的研究を行った。その結果、生徒は英語で語られた話を聞いて、その話の要約を英語で書くことができた。また、生徒の書いた英語の要約文を採点した結果、L1 のクロスリンガル教授法がL2 のターゲット文法の機能的な使用の上達に効果的であることが示された。 The use of learners' native language (L1) in second or foreign language (L2) studies has been shown to improve the proficiency of both languages. Cross-linguistic instruction, the practice of drawing learners' attention to salient differences between their L1 and L2, is a constructive means of applying the L1 to improve the L2. This exploratory-experimental study investigated the application of cross-linguistic instruction via a semantic-based pedagogical grammar within a meaning centered task-based pedagogy. In conjunction with cross-linguistic instruction in the L1, 77 Japanese junior high school English learners were tasked with writing sentences describing a heard story. The sentences were then scored and examined for evidence of cross-linguistic awareness. The qualitative results showed that cross-linguistic instruction in the L1 was effective at improving functional use of L2 targeted grammar forms.
書誌情報 仁愛大学研究紀要. 人間学部篇
en : Research journal of Jin-Ai University, Faculty of Human Studies.

号 16, p. 61-71, 発行日 2018-03-31
出版者
出版者 仁愛大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21853355
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 40021546408
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:16:01.011603
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3